الرجولة و عقدة الأم

في الثقافة العربية لم يتم اكتشاف المؤنث بعد؛ فهم يعرفون فقط أمر الذكور وأمر الإخصاء بينما يجهلون المؤنث. فهل يبقى العرب متعلقين بالوضع الطفولي؟! تفترض عقدة الأمومة إدراك الوالدة بوجهين: وجهٍ واقعي يعتبر الأم رائعةً، وآخر خياليٍّ حيث يراها الولد كالوحش. كل الثقافات القديمة تحوي طقوسًا تمكّن الشاب من التخلص من عقدة الأمومة، وإقامة نوع جديد من العلاقة مع أنوثته وتعزيز رجوليّته. فعلى سبيل المثال: جودار، ابن التاجر يجسد شخصية الرجل العربي وميوله الجنسيّة؛ حيث تمارس الأم نفوذًا نفسيًا قويًا على حياة كل رجل عربي، وبسبب شذوذ هذا النفوذ النفسي غير الواعي عند الرجل يتطور الموقف المشوه تجاه الأنوثة. إذ يُسقط الرجل شحنة عاطفية ضخمة من عقدة الأمومة على المرأة. لذلك، وخوفًا من سلطة المرأة، فإنّ الرجل سيسعى إلى إشباع المرأة أو السيطرة عليها. وبما إنه ليس قادرًا على الاعتراف بالمشكلة المرتبطة بعقدة الأمومة، والتعامل معها، فهو يبقى على مستوى العلاقة المبنية على الإسقاط. من جهةٍ أخرى، فإنّ أنوثته الداخلية تخيفه؛ إذ يربط حياته المرهفة وقدرته على إظهار الرعاية والحنان بالسمات المميزة للمرأة، وبسبب ذلك يبتعد عنها.
إنّ عقدة الأمومة تسيطر سيطرةً كبيرةً على الرّجل؛ فعندما كان الملك شهريار يعاني صدمةً نفسيةً، بدأت عملية تشكُّل رجوليّته، وعندئذٍ استطاع أن يدخل العالم فعلاً، حيث كان قادرًا على إنجاز المهمة البطولية التي تمثّلت بترك الأم وعيش حياته سيّدًا لمصيره. لذا إن كان على الرجل أن يترك أمه، ويتحرّر نفسيًّا من عقدة الأمومة، فإنّ الصّدمة النّفسيّة أمرٌ لا بدّ من حدوثه.
في حالة شهريار أصبح الخروج من عقدة الأمومة مستعصيًا، لأنّه أخذ يقتل جميع النساء- الأمهات المحتملات. ومن خلال الإغواء الأنثوي، تدافع شهرزاد بالفعل عن الأم التي يهاجمها شهريار. هنا يبيّن التحليل النفسي أنّه إلى جانب الأم المثالية والمقدّسة، هناك المرأة الهابطة، الفاسقة التي سقطت من عليائها. إذًا كيف يمكننا أن نربط بين المرأة عامةً، وحسّ الأمومة لديها؟ ولعلّ هذا ما جعل شهرزاد تستدعي روحانيّتها، وتسلّط الضّوء على المرأة ليتم تشويه مكانتها.
في النّهاية، يمكننا أن نستنتج أنّ موضوعًا رئيسيًّا كألف ليلة وليلة قد يحتاج تقريبًا إلى ثلاث سنواتٍ من الحكايات المتواصلة لتحرير نفسية الملك من الاكتئاب العميق. كما كان يجب عليه أن يستمع بعناية إلى القصص قبل أن يستعيد شخصيته المتفكّكة بالكامل. فهذه طريقةٌ للقول إنّ الأمر يحتاج بعض الوقت لإصلاح النفس.
و علينا أن نولي اهتماما لتسلسل المدهش للحكايات. حالما كشفت شهرزاد لشهريار إنها تتفهم ألمه هي حكت القصص عن الخيانة و الموت و قدمت حلها لهذه المسألة. فالدورة التالية تدور حول مخاوف الرجال و الخجل. فقط بعد ذلك جاءت الدورة حول معنى تحول إلى الرجل و هذا يعني استعادة الذات للرجل بعد ما حدث مع شهريار.
ما المعنى الرمزي الذي يجلبه شهرزاد؟ المرأة الواقعية التي تحافظ على موقف الذي يسمح للملك بالتفكير في القانون؟ المكان الذي تحتله و خيط القصص الذي تحكيها تعطي انطباعا بأن كل هذه القصص تدور عن الملك نفسه. هل الملك استطاع أن ينشيء و يحافظ على صورة رمزية المرأة المعاكسة جذريا لرمزيته غير مجسدة؟ من خلال موقف شهرزاد، هل نجح شهريار في استدماج المرأة؟ و على كل حال يخرج شهريار من الجريمة (قتل الشابات) من خلال استمتاع في الاستماع إلى راوية القصص و في استعادة هواجسه التي تحولت إلى الأغراض الجمالية، أغراض الثقافة.

In Arab culture the feminine gender has not yet been discovered. It perceives only phallic or castrated. It is ignorant of feminine, discovery of which is supposed to happen in the adolescence. Therefore, is an Arab stuck in the infantile?

Complex of maternity supposes perception of a mother with two faces- (1) in reality a mother is amazing, but (2) in dreams a son sees her as a monster. All ancient cultures had a ritual, which a young man had to pass in order to get rid of this mother complex, establish new relations with his own femininity and strengthen ones own masculinity.

Tales` examples Jawdar, Son of Merchant. Jawdar, Jawdar identifies the Arab man sexuality and personality. 

The greatest psychological impact on the life of a man has his mother. Because of the anomality of this psychological impact, which to some extent remains unconscious, a distorted attitude toward femininity develops in men. First of all, men project a huge emotional charge of their mother complex onto women. Therefore, a man, fearing the woman’s power, will seek to appease her a, control her, or avoid relationships with her. Since a man is unable to acknowledge his maternal complex and cope with it, he simply remains at the level of relationships with women built on projection and based on the desire to control her. Secondly, men are horrified by their inner femininity. They associate their sensual life, their ability to show care and tenderness with the characteristic qualities of a woman, and therefore they withdraw from it.

The maternal complex has specific power over men.  Only having suffered from trauma, his process of becoming a man launches, and only then he would be able to enter the world where he can resolve the heroic task — to leave his mother and become a master of his own destiny. The trauma is necessary, since the man is ought to leave the mother and psychologically go beyond the maternal complex.

Owing to feminine seduction, Sheherazade actually defends the maternal, which Shahriar attacks by killing all women, potential mothers. Psychoanalysis teaches us that beside an ideal, a holy mother, there exists the position of the decayed woman, a prostitute who has fallen down from her pedestal. How to symbolize then the woman in her connection to the maternal? For these means Sheherazade will invoke the spiritual, which puts a woman in the light, where her place was undermined.

The main theme of the Thousand and One Nights show that it took “almost three years of uninterrupted narratives for the king to liberate himself from his deep depression. He had to listen carefully to a thousand tales before completely restoring his disintegrated personality. ” It is a way of saying that it takes time to repair oneself.

We should pay attention to the amazing sequence of these tales. As soon as Shahrezade revealed to Shahreyar that she understands his pain, she narrated stories about betrayal and death, and she offered her solutions to the resolution of this question. The next cycle is about men’s fears and shame. Only afterwards there came the cycle about meaning of becoming a man, that is to say restoration of the man’s ego after what happened to Shahreyar.

What symbolic meaning does Sheherazade bring? A real woman, who maintains a position that allows the king to think the law? The place, which she occupies and the unfolding thread of the stories give the impression that it is of him that she speaks. Is that owing to the position of Scheherazade that Shahriar succeeded in introjecting a woman? In any case, Shahriar comes out of the crime (murder of young women) through the pleasure of listening to the storyteller and the recovery of his obsessions being transformed into aesthetic objects, objects of culture.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.